Arctic Umiaq Line bemærker interessen nord for Ilulissat

Arctic Umiaq Line har dette efterår transporteret 403 passagerer nord for Ilulissat på tre rotationer via Uummannaq og Upernavik. Alle rotationer har budt på gode vejrforhold uden registrerede flyaflysninger, og betragtes derfor som et rent billede af passagertransporten. Det er bemærkelsesværdigt at 2/3 af passagererne nord for Ilulissat var rundrejsende, som ikke havde Uummannaq eller Upernavik som deres start- eller slut destination, men ønskede at opleve destinationerne som en del af deres rundrejse.

Rederiet har dette efterår testet forlænget opholdstider på udvalgte destinationer og ændret sin sejlplan, hvor lange strækninger placeres som overnatningsrejser efterfulgt af et par timers ophold. Formatet var en sammenkobling af et 14-dages program mellem Nanortalik og Upernavik og et 7-dages ekspres program mellem Qaqortoq og Ilulissat fra midten af September til midten af November.

”Vores test af en potentiel rollefornyelse af Arctic Umiaq Line for kystsamfundet, hvor vi går fra et ekspres format med ned til 15 minutters anløbstid, til et par timers ophold med tid til at opleve destinationerne før videre sejlads, erfarer vi ikke kun tiltrækker det betydningsfulde staycation-segment, men også arbejdsrejsende med tid til at servicere borgerne langs kysten.” udtaler rederiets direktør Jens-Jakob Sandgreen og fortsætter:

”De forlængede opholdstider har efterladt et berigende indtryk, hvor vi bl.a. har oplevet borgerne benytte sig af skibets butik og afholdt møder med måltider i caféen parallelt med lokale guides der tog imod kunder, mens skibet holdt til. Det er positivt at opleve, hvordan fjerne og mindre bosteder styrkes, når skibet øger sit tilstedeværelse. Det giver et tiltrækkende indblik i fremtiden for et særligt kystsamfund, hvor det måske ikke blot handler om at understøtte A til B behov, men om at understøtte den samlede alfabet. Udover at servicere den lokale rejsende og turisten, har vi med et passagerskib med plads til mere end 200 overnattende gæster, en mulighed for at udvikle servicen til borgeren og lokale erhverv med øget tilstedeværelse.” afslutter AUL’s direktør, Jens-Jakob Sandgreen.

Udover Uummannaq og Upernavik har tre rotationer med 14-dages programmet indeholdt Qasigiannguit med 105 passagerer, Kangaatsiaq med 43 passagerer og Nanortalik/Narsarsuaq med 51 passagerer. I 2024 vil Arctic Umiaq Line have et fast 14-dages program mellem Uummannaq og Nanortalik fra d. 1. Juni til d. 19. Oktober.